diumenge, 20 d’abril del 2008

Una operació delicada.

«Technicians of Greek Culture Ministry remove the Kritios Boy, a 480 B.C. statue of a youth from the old Acropolis Museum in Athens on Thursday, July 12, 2007. Kritios boy are among 300 sculptures to be moved to a new museum at the foot of the Acropolis ancient hill. Officials said three cranes, standing up to 50 meters (165 feet) tall, will relay the works to the new, euro129 million (US$174 million) building by the end of this year».
Photo from AP Photo by THANASSIS STAVRAKIS

dissabte, 19 d’abril del 2008

Imatges per a la història.

A mitjans de l'any 2007 el Museu de l'Acròpoli, ubicat a l'acròpoli o acròpolis d'Atenes, tancà les portes. Les mil·lenàries escultures hi atresorades començarien un extrany viatge —mitjançant grues i contenidors— cap al nou museu acropolità, construït per Bernard Tschumi als peus del famós muntanyam.
Els testimonis de l'antiga exposició a tocar del Partenó són, doncs, pura història. Com esta ubicació d'una de les escultures més importants de la història de l'art occidental, l'Efeb de Kritios (les imatges daten de gener de 2007):
«El Efebo de Kritios se fecha hacia 480 y representa un avance sin precedentes en la búsqueda de expresión plástica para algo tan abstracto como la energía y la potencialidad del movimiento. Desde un punto de vista formal el contraposto equivale al hallazgo de un esquema definido por la contraposición de los miembros a partir del juego de piernas, que acusa la diferencia funcional entre pierna de sostén, sobre la que recae el peso del cuerpo y, por tanto, se mantiene tensa, y pierna exonerada, que se flexiona. Tal actitud tiene inmediata repercusión estructural en todo el cuerpo, ya que la cadera de la pierna de sostén queda más alta que la de la pierna flexionada e idéntico desequilibrio afecta a los hombros, más bajo el del lado de la pierna de sostén que el contrario; cabeza y cuello pierden su posición axial y giran levemente en la dirección de la pierna exonerada [...]». http://www.artehistoria.jcyl.es/arte/contextos/2898.htm

divendres, 18 d’abril del 2008

Els meus escrits sobre museus. En solitari o en col·laboració.

1. COMPANY, Rafael : «Els valencians i l'art de la polèmica», Levante-El Mercantil Valenciano, València, 7 de febrer de 1997, pàg. 4.
xxxxxxxxxxxx
2. COMPANY, Rafael & Marc BORRÀS: «El Valencià de la Il·lustració, un museu diferent», El Periòdic, València, març de 1997, pàg. 6.
xxxxxxxxxxxx
3. COMPANY, Rafael & Marc BORRÀS: «Gestió museística: el Museu Valencià de la Il·lustració», Revista Valenciana d’Estudis Autonòmics, n. 20, València, 1997, pàgs. 55-64.
xxxxxxxxxxxx
4. COMPANY, Rafael & Marc BORRÀS: El Museu Valencià de la Il·lustració, Diputació de València, València, 1998.
xxxxxxxxxxxx
5. Anònim [COMPANY, Rafael & Marc BORRÀS]: «La Diputación valenciana impulsa la creación del Museo de la Ilustración», Tiempo, n. 860. Suplement La Comunidad Valenciana hacia el futuro, 26 d'octubre de 1998, pàg. 48.
xxxxxxxxxxxx
6. COMPANY, Rafael, BORRÀS, Marc & Boris MICKA: «Museu Valencià de la Il·lustració (MuVI). Algunas consideraciones en las vísperas de su inauguración», Debats, n. 66, Institució Alfons el Magnànim de la Diputació de València, València, 1999, pàgs. 185-191.
xxxxxxxxxxxx
7. COMPANY, Rafael & Marc BORRÀS: «El nuevo Marañón», El País. Comunidad Valenciana, Madrid-València, 1 de novembre de 1999, pàg. . També en internet:
http://www.elpais.com/articulo/Comunidad/Valenciana/MARAnON/_GREGORIO/nuevo/Maranon/elpepuespval/19991101elpval_5/Tes
xxxxxxxxxxxx
8. EQUIP TÈCNIC DEL MuVIM: L'aventura del pensament. Guia de l'Exposició referencial del Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM) [inclou Glossari de noms i conceptes], Xarxa de Museus de la Diputació de València, València, 2001.
També existixen versions d'este text en castellà (La aventura del pensamiento), en anglés (The adventure of thinking) i en francés (L'aventure de la pensée), totes elles editades el mateix any.
xxxxxxxxxxxx
9. [COMPANY, Rafael]: La maqueta de la ciutat de València seguint el plànol de Tosca. Una maqueta del segle XXI, la capital valenciana durant el segle XVIII [Inclou la versió castellana], MuVIM-Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (Diputació de València), València, 2003.
xxxxxxxxxxxx
10. COMPANY, Rafael: «El Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat», Quaderns del Museu d’Història de Catalunya, n. 6, Museu d’Història de Catalunya, Barcelona, 2003, pàgs. 19-23. També en internet:
xxxxxxxxxxxx
11. COMPANY, Rafael: «El MuVIM, un museu per al segle XXI», en Meridians 2005. Els indicadors en la gestió cultural, Universitat Jaume I, Castelló de la Plana, 2006, pàgs. 43-52 [El volum també inclou la traducció al castellà d'este text: «El MuVIM, un museo para el siglo XXI»].
xxxxxxxxxxxx
12. COMPANY, Rafael: «El Museo de la Ilustración: una aproximación a su historia», Archivo de Arte Valenciano, n. 87, Real Academia de Bellas Artes de San Carlos, València, 2007, pàgs. 197-208.
xxxxxxxxxxxx
13. COMPANY, Rafael: «Educación, museos y otros museos», en DE LA CALLE, Román (dir.): El arte necesita de la palabra, Institució Alfons el Magnànim Diputació de València, València, 2008, pàgs. 121-144.
Una antologia d'este text en internet:
xxxxxxxxxxxx
14. COMPANY, Rafael: «Las primeras etapas del museo de la Ilustración: 1995-2004», Museos y comunicación: educar, divertir, emocionar. Reflexiones desde Valencia, 28 de gener de 2009. En internet:
xxxxxxxxxxxx
15. COMPANY, Rafael: «Una vella polèmica resolta per la ciutadania: podia València dedicar un museu a la Il·lustració?», Museus i comunicació: educació, diversió, emoció. Reflexions des de València, 12 de febrer de 2009. En internet:
xxxxxxxxxxxx
16. COMPANY, Rafael: «Un museo a la altura de las circunstancias», Museos y comunicación: educar, divertir, emocionar. Reflexiones desde Valencia, 2 de març de 2009. En internet:
http://museossiglo21.blogspot.com/2009/03/un-museo-la-altura-de-las.html
xxxxxxxxxxxx
17. COMPANY, Rafael: «Una apuesta arriesgada, una realidad singular: la exposición permanente del MuVIM», Boletín de Interpretación, n. 20 (Especial 10º Aniversario), Asociación para la Interpretación del Patrimonio, març de 2009, pàgs. 34-42. En internet:
http://www.interpretaciondelpatrimonio.com/docs/pdf/Bolet%edn%2020.pdf
xxxxxxxxxxxx
18. COMPANY, Rafael: «10 años del Muvim», El País. Comunidad Valenciana, Madrid-València, 6 de juliol de 2011, pàg. 6. També en internet:
http://www.elpais.com/articulo/Comunidad/Valenciana/anos/Muvim/elpepiespval/20110706elpval_18/Tes
xxxxxxxxxxxx

Una explicació.

Em diuen Rafael Company. Sóc llicenciat en Geografia i Història (Secció Història de l'Art) per la Universitat de València-Estudi General. Treballe en l'àmbit museístic de la Diputació de València des de 1996, i sóc usuari constant de museus de la capital valenciana. Quan em trobe de viatge visite també els museus i centres d'interpretació que puc: en prou casos m'hi eduque, m'hi divertisc, i m'hi emocione.

Entre 1996 i 1998 vaig ser coautor, amb Marc Borràs i Boris Micka, del projecte museològic i museogràfic del Museu Valencià de la Il·lustració, MuVI, l'entitat més tard coneguda com a MuVIM, el Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (inaugurat finalment el juliol de 2001). El "nucli dur" d'aquell projecte encara és a hores d'ara -ben avançat el 2009- l'exposició permanent del MuVIM.

Sóc docent, i si és el cas alumne, en diplomes, cursos de postgrau, cursos de formació, etc., sobre gestió cultural i patrimonial, i l'objectiu del bloc que llegiu és contribuir a la reflexió sobre els propòsits comunicatius dels museus, és a dir i en definitiva, sobre quin pot ser el paper del museu en la societat contemporània. Podeu prendre este text com una "lletra de convit" pacífica i cortés a la vostra participació en un debat tan obert.